فرهنگی : نمی خواهند تیم مس آذربایجان تشکیل شود!

فرهنگی : نمی خواهند تیم مس آذربایجان تشکیل شود!

سیدهادی شاطرموسوی : در حالی که برخی از نمایندگان مجلس پس از کسب نتیجه موفقیت آمیز در انتخابات خود را در ظاهر مشغول و درگیر کارها و امورات مربوط به نمایندگی خود نموده و به نوعی سعی دارند از دید رسانه ها و مردم مخفی بمانند، نمایندگان نیز وجود دارند که همواره تلاش در راستای حل مشکلات مردم و مسائل کلان حوزه انتخابیه خود را سرلوحه و اولویت کاری خود دانسته و  نهایت تلاششان را انجام می دهند تا در دوره ای که مردم به آنان به عنوان نمایندگان خود اعتماد کرده اند، با سربلند آن دوره را به پایان برسانند.

به گزارش سایت سیدهادی شاطرموسوی؛ دکتر محمد حسین فرهنگی از جمله نمایندگانی است سابقه چندین دوره نمایندگی در حوزه انتخابیه تبریز ، اسکو و آذرشهر داشته و در هر انتخاباتی، با کسب آرای بالا نسبت به سایر رقیبان راهی بهارستان شده است.
در گفتگوی اختصاصی نیم ساعته ای که با وی داشتیم از علل عدم انتخاب استاندار تا ارزیابی های وی درباره جایگاه استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها جویا شدیم متن این گفتگوی اختصاص به شرح زیر است :

آقای دکتر، اولین سوال چالشی از شما این است که بیشتر نمایندگان استان آذربایجان شرقی از جمله شما در پست های کلیدی مجلس حضور دارید با این حال استان ما از مشکلات متعددی همچون خشک شدن دریاچه اورمیه و خروج مس از ورزقان و … مواجه بوده و مردم انتظار دارند نمایندگان با همراهی مسئولین گام های بزرگی در راستای توسعه استان بهرمند شوند. به نظر شما عمده دلیل اینکه از این فرصت ها استفاده نمی شود چیست؟

مسائلی آنگونه مطرح می کنید تیره و تار نیست.  مشکلات زیادی در کشور است که بطور طبیعی به ما استان ما نیز منتقل می شود مانند « کاهش تامین بودجه های لازم برای پروژه های عمرانی که در سال های اخیر رخ داد » و نقش ما در مجلس باعث شد که در سال 1391 اعتبارات مهمی برای قطار «تهران – تبریز یا میانه تبریز» به مبلغ جمعاً 300 میلیارد تومان اختصاص داده شود اما اختصاص کامل این بودجه با مشکلات مالی کشور مواجه گردید و باعث شد درصد کمتری از این بودجه تخصیص داده شود. البته  کاهش بودجه این پروژه فقط محدود به استان ما نبود و کل پروژه های کشوری از کمی بودجه برخوردار شدند.در سازمان مدیریت نیزسیستمی همانند نرم افزار اکسل وجود دارد که وقتی می خواهد کاهش بودجه اعمال شود ، به همان درصدی که تعیین می شود ، از بودجه تمامی پروژه ها بطور یکسان کاسته می شود و هیچ فردی توان دخالت در این سیستم را ندارد. یعنی بطور مثال قرار باشد 14 درصد بودجه تحویل داده شود به تمامی پروژه ها اعطا و به همان میزان  نیز هر پروژه از کسری بودجه مواجه می گردد و این قبیل مسائل باعث می شود که سرعت اجرای پروژه ها در کل کشور کندتر باشد. در گذشته استان ما شاهد پروژه اجرای پروژه ی بزرگ احداث آزاد راه تبریز – زنجان بود که در آن سال ها با تخصیص به موقع بودجه ، پروژه با سرعت قابل قبولی پیشرفت کرده و به پایان رسید و تمامی موانع حقوقی و سرمایه گذاری های آن با دخالت نمایندگان حل شد. در موضوع دریاچه اورمیه ای که به آن اشاره نمودید نیز باید گفت:  این موضوع مربوط به کمتر از 10 سال گذشته است و از آن زمان در مجلس تلاش کردیم ردیف بودجه گذاشته شود و مردم هم دیدند که چه کارها و اقداماتی برای جلوگیری از ایجاد ردیف بودجه می شد.
موضوع دریاچه اورمیه مربوط به بیش از 10 سال گذشته است که بارها کارشناسان از بروز وضعیت فعلی آن سال ها گوشزد می کردند ، اما نه توجهی به حرفای کارشناسان شد و کاری نیز برای جلوگیری از بروز این وضعیت صورت نگرفت…
وضعیت موثر فعلی محصول 5 سال اخیر است و در همین 5 سال ردیف بودجه های نیز در مجلس گذاشته می شد اما کافی نبود و موجب گردید دریاچه به چنین وضعیتی بیفتد. هم اکنون 2 ردیف بودجه برای نجات دریاچه اورمیه در مجلس در جریان است که مربوط طرح آب رسانی از آذربایجان شرقی و طرح آب رسانی به دریاچه اورمیه از استان آذربایجان غربی است   اما محدودیت منابع مالی این نیز این پروژه را کند کرده است. دولت فعلی حرکت های خوبی را شروع کرده و ما نیز پیشنهاد داده ایم از ظرفیت هایی که در اصل 138 قانون اساسی وجود دارد استفاده شود.
در اصل 138 آمده : « دولت می تواند چند وزیر را مامور کرده و کمیسیونی تشکیل دهد و مصوبات این کمیسیون به منزله مصوبات هیئت دولت است . البته با لحاط 2 شرط که مغایر قانون نباشد و رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهوری آن را ابلاغ نماید.» که این کار باعث می شود به موضوعی با سرعت بیشتر کار شده و زمان بر نباشد. لذا هر مسئله ای که به آن در سوال اشاره داشتید جداگانه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
به موضوع جذب سرمایه گذاری اشاره کردید که این موضوع باید از سوی بخش خصوصی انجام شود. البته بخشی که سرمایه گذاری دولت است به جای خود اما صنایع پایین دستی که می گویید: «مس را می برند و فلان» این ها بعد از سیاست های اصل 44 امکان پذیر نیست و باید توسط بخش خصوصی انجام شود. استانداری هم کارهای خوبی انجام داده اما این سرمایه گذاری که باید از سرعت خوبی برخوردار باشد ، برخوردار نیست در عین حال کارهایی هم انجام می شود.

سوال من در مورد شرکت ملی مس بود که مردم منطقه ورزقان اعلام می کنند که مس این منطقه ها استخراج و کرمان منتقل می کنند و بطور مشخص بخشی درآمد مس آذربایجان صرف تیم داری حرفه ای در استان کرمان می شود که این کار ضمن آنکه فایده چشم گیری برای این استان نداشته ، در اثر عبور و مرور ماشین آلات سنگین حاوی مس استخراجی ، جاده های آن مناطق که سال ها پیش احداث شده اند نیز تخریب و عقب ماندگی منطقه را بیش از بیش تسریع بخشد.

من کارشناسی صحبت می کنم و عامیانه صحبت نمی کنم به این جور موارد نیز باید با ادبیات آن پاسخ داد . عرض می کنم که صنایع پایین دستی حتما باید سرمایه گذار خارجی یا داخلی غیر دولتی داشته باشد. در این رابطه قصور ها متوجه مسئولین استانی و محلی است که اهتمام خوبی ندارد اتفاقا ما نیز در جلسات و مذاکرات مرتب به این موارد تاکید داریم همچنین پتانسل استان ما علاوه بر مس دارای پتانسیل نفیلن سینیت است که انتظار داریم هرچه زودتر استحصال آن توسعه یابد . خوشبختانه بخش خصوصی هم به موضوع استحصال روی آورده که می تواند مزیت جدید خوبی باشد . که مراحل آن در حال انجام بوده و قرار است معدن دیگری توسط بخش خصوصی مذکور بهره گیری شود.تاثیر حضور نمایندگان استان در پست های کلیدی مجلس بر خود مجلس است نه بیرون مجلس . و در موضوعاتی چون تسریع در قوانین یا در بعد نظارت که نقش دارند.

موفقیت حضور نمایندگان نشان از توانمند بودن آنان است چرا از این موفقیت ها کمتر استفاده می شود؟

نمایندگان استان ما در این دوره نسبت به دوره های پیش تاثیر گذارتر هستند ولی بدین معنی نیست که نمایندگان مسئول اجرایی استان اند! نمایندگان استان در هر جایگاهی که باشند امکان کار های اجرایی را ندارند.
بنده نیز معتقدم چنانچه نمایندگان مجلس یک استان توانمند باشند و در کنار آن ها مسئولین و مدیریت اجرایی توانمند ، مبتکر ، توسعه گرا و خلاق نیز همراه شود،  می شود برای استان از این بیشتر هم تاثیرگذاری نمود و اگر مسئولین متوسط در راس مدیریت استان حضور داشته باشند، این وضعیت فعلی که بدین شکل آغاز شده ، به همین ترتیب نیز ادامه خواهد داشت.

 آقای دکتر انتخاب استاندار آذربایجان شرقی خیلی به درازا کشید  ، دلیل چه بود؟

 چرا به درازا ؟

خوب دیده شد تمامی تلاش ها و لابی گری ها برای انتخاب استاندار تا بدین لحظه به جایی نرسیده است…

قاعدتاً استاندار باید دارای یک سری شاخصه هایی باشد و فردی که برای استانداری مطرح می شود، خود در گذشته پویایی و تاثیر گذاریش را نشان داده باشد. هیچ یک از نمایندگان هم گزینه شخصی برای معرفی به عنوان استاندار آذربایجان شرقی ندارند و نمایندگان سعی دارند افراد مدیر تر و با تجربه تر انتخاب شود.
تاخیری که صحبت می شود، صحیح نیست چرا که در دوره های گذشته نیز دیرتر از این ها استاندار انتخاب شده و استانداران اخیر ما دیر تر روی کار آمده اند. هم اکنون نیز دیر نیست چرا که حدود 60 روز از تشکیل دولت می گذرد با این حال زودتر از این هم می شد استاندار معرفی شود اما ما اعتقاد داریم هر چه سریعتر باید مدیری که طبق شاخصه های مذکور مطرح است معرفی شود. رسانه ها که تاکید می کنند زودتر انتخاب شود حال هر کسی که باشد ، درست نیست.

رسانه ها نمی گویند زودتر و هرچه باشد انتخاب شود ، بحث رسانه ها این است که نمایندگان از میان رجال دارای شاخصه های مدیریتی برتر ، حداقل در 3 گزینه اتفاق نظر داشته باشند .

 نمایندگان استان 5 نفر را به وزارت کشور معرفی کرده بودند که در بین آنها یک نفر نیز مورد تاکید وزارت کشور بود و تقریبا نهایی شده بود اما داخل دولت اتفاقاتی افتاد که گزینه های جدیدی معرفی شد و چرخه انتخاب جدیدی باز شد. به هر حال مجمع نمایندگان برگزار شد و با رای 5 نفر را انتخاب و معرفی کردیم. اما بعد ها آنان رفتند دنبال گزینه های سیاسی به جای مدیران اجرایی که مرتب افراد سیاسی به ما مطرح شد و ما نیز اعلام کردیم اگر بنا است گزینه هایی آنان انتخاب شود که ما حرفی نداریم اما بنا باشد نظرات نمایندگان نیز اعمال شود آن نیز بحث دیگریست. چرا دولت احترام نگذاشت به فرد اجماع نمایندگان و وزارت کشور ؟ اگر میخواهند هرکس که آمد را برای این استان بگذارند ما نگران می شویم به عنوان فردی که در استان زندگی می کنیم .

 یعنی می گوید همه افراد سیاسی که دولت معرفی می کند فاقد شاخصه های مدیریتی هستند؟

 ما بعضاً به توان افرادی که معرفی می شود شناخت داریم ، مثلا موردی بود که در گذشته نیز ما عملکرد وی را دیدیم و میزان کارایی وی معلوم بود و علاوه بر این سن آن فرد نیز بالا رفته ، در بعضی از موارد نیز حواشی برای شخصی که مطرح می شود وجود دارد که اخلاقاً صحیح نیست تا به مرحله جدی شدن آن فرد برای استانداری نرسیده ما مطرح کنیم. منتها افرادی که دارای مشغله های کاری مجزا هستند یا علاقه ای به کار کردن ندارند و به الزام سیاسی میخواهند بیایند و از انگیزه درونی لازم برخوردار نیستند. همه این ها به یک طرف ما نیز اجبار نمی کنیم که گزینه مورد نظر نمایندگان حتما انتخاب شود ، مسئول اجرایی دولت است اما خود وزیر کشور به نمایندگان فشار می آورند که نمایندگان نظراتشان را برای انتخاب استانداران اعلام کنند که وضعیت فعلی محصول آن فشارها و مباحث است و الا آنان می توانند به قول ضرب المثل معروف « آش کشک خالته ، بخوری پاته نخوری پاته » عمل نمایند و ما نیز نهایت همکاری را با فرد انتخابی دولت می نماییم اما عواقب این کار متوجه دولت خواهد بود. اخیراً وزارت کشور نیز رویکرد نامناسبی بکار گرفته و چند دستگی در بین نمایندگان استان را مطرح می کند که این کار زننده است که به ما می گویند دو دسته هستید یا چند دسته که کار غلطی است چرا که ما و هر نماینده مطمئنا نهایت همکاری را با استاندار آینده خواهند داشت.

به عنوان نماینده اطلاعی دارید از اینکه چقدر از بودجه به خزانه بر می گردد؟

 بودجه ها آن قدر ناچیز است که از قبل خرج شده است. در گذشته مواردی بله بود. مثلا می گفتند به موانع حقوقی برخوردیم. مثلا مالک ملکی در پروژه شکایت می کند و موجب گاهاً تعطیلی پروژه می شود که در این صورت بودجه به خزانه بر می گردد بعضا نیز کم کاری مسئولین است. در گذشته در سازمان جهاد کشاورزی مسائلی در این باره مطرح شد و این گونه موارد است.

 در مورد ورزش ، اخیراً شاهد سقوط تیم های شهرداری و مس به دسته های پایین تر بودیم، جو ورزشگاه ها نیز متاسفانه در راستای خلاف فتوای صریح مقام معظم رهبری درباره توهین به ملیت ها است. مدیران فوتبال استان ما نیز می گویند نمایندگان از ما حمایت لازمه را ندارند. چالش ها در این حوزه چیست؟

 نه تنها بحث قومی بلکه سایر ناسزا های زننده ای که به اشخاص در ورزشگاه ها داده می شود شایسته ورزش و فوتبال ما نیست. در اکثر مناطق کشور نیز شاهد این مسائلیم. در مورد تیم حذف شده شهرداری باید گفت تاحدودی حق را به شهرداری دادیم و ما نیز پیگیر بودیم منتها اخباری که در مورد مس به دست ما رسید متفاوت تر بود و نتوانستیم وارد شویم . در مورد مس معتقدم باید مس تیم استانی شود یا باید تیم مس آذربایجان تشکیل شود و نمایندگان و مسئولین برای تشکیل این تیم اعتراض نکنند و به دید تیم بومی و محلی نگاه نکنند و یا باید صنعت مس از تیم های مطرح لیگ برتری همچون تراکتور سازی را باید مس بخرد و هزینه های آن تیم از مس تامین شود که حاشیه های مالی متوجه باشگاه ها نباشد و پیشنهاد های ما نیز این است اما مسئولین محلی مقاوت می کنند .

 مسئولین استان ما می گویند تیم مس آذربایجان تشکیل نشود؟

 می گویند می شود ورزشگاه آن تیم در آنجا باشد و اعلام می کنند تیم مس آذربایجان تشکیل نشود و تیم مس تیمی بومی  منطقه ای باشد  که این موضوع بحث پایه ای و اساسی است . در کنار این موضوع در حوزه سایر ورزش ها با مسائل و مشکلات متعددی مواجه هستیم که پرداخت به هریک شاید خارج از حوصله این بحث باشد اما ورزش استان حرکت خوبی داشته و حضور دو تیم در لیگ برتر با گذشت آن همه سال کار راحتی نبود و در مورد دوچرخه سواری نیز باید گفت وضعیت استان خوب است و مدیران استان تمهیداتی کنند تا سامان بهتری داشته باشد و دچار کش و قوس های حاشیه ای نشود که در این مورد نیز معتقدم مس می تواند حامی خوبی برای دوچرخه سواران استان باشد.

 در مورد تیم های ماشین سازی و گسترش علیرغم اینکه حق با آن دو باشگاه بود ، حق به حقدار نرسید اما در مورد شهرداری شدیدترین جریمه ها شد.

 خوب این ها کار خوبی نبود.

چاپ شده در نشریه خوش خبر به تاریخ :

شنبه 4 آبان 1392 /  20 ذی الحجه 1434 / 26 اکتبر 2013/ سال نهم/ شماره 574

PrintFriendly and PDF

یک نظری بگذارید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

رفتن به بالا